Każdy, kto kiedykolwiek doświadczył odrzucenia, wie jak to potrafi boleć. Ty pewnie też to znasz i wiesz, jak trudno zaakceptować fakt, że zostałaś pominięta, odtrącona, odstawiona na boczny tor albo wyrzucona poza jakąś społeczność. I nic w tym dziwnego, bo bycie kochaną, akceptowaną i przyjmowaną to jedna z podstawowych ludzkich potrzeb. Zatem jak radzić sobie z odrzuceniem? Czy istnieje jakiś sposób na to, by ból był mniej dotkliwy?

 

Odrzucenie to część życia

Jeśli zastanawiasz się, jak radzić sobie z odrzuceniem albo co zrobić, aby go uniknąć, warto abyś na początek zdała sobie sprawę, że odrzucenia nie da się całkowicie wyeliminować. To nieodłączna część naszego życia. Nawet, jeżeli masz wspaniałą rodzinę, kochającego partnera czy oddanych przyjaciół, zawsze może się zdarzyć, że ktoś nie zaprosi Cię na imprezę, Twoja kandydatura na nowe stanowisko nie zostanie przyjęta albo ktoś obieca Ci, że zadzwoni, ale potem już się więcej nie odezwie.

W takiej sytuacji mogą pojawiać się: smutek, poczucie osamotnienia, lęk, obawa, że coś jest z Tobą nie tak, że nie jesteś nikomu potrzebna, etc. I to są całkowicie naturalne emocje w takiej sytuacji. Zwykle po jakimś czasie ustępują albo zmniejsza się ich intensywność, a Ty powracasz do równowagi i dobrego samopoczucia.

Ale jeżeli ten stan przygnębienia lub smutku trwa dłużej, wywołuje w Tobie poczucie winy albo wstydu, sprawia że mimo upływu czasu wciąż na nowo przeżywasz tę sytuację lub – co gorsza – powoduje, że wycofujesz się z życia, w obawie, że znów możesz zostać odtrącona, to jest dla Ciebie sygnał, że warto nad tym popracować. Poniżej znajdziesz 5 sposobów, z których możesz skorzystać, by nauczyć się jak radzić sobie z odrzuceniem i jak sobie pomóc, by w przyszłości wychodzić z takich sytuacji mniej “pokiereszowaną”.

 

 

1. Pozwól sobie na emocje

Co zwykle robimy, gdy nie chcemy komuś pokazać, że nam zależy? Nie okazujemy emocji! Nawet, jeżeli czujemy się odrzucone, udajemy że „nic nas to nie obeszło”. I o ile jeszcze jestem w stanie zrozumieć taką strategię w relacji z innymi, nie polecam jej w stosunku do samej siebie. Bo jeżeli jednak Cię „obeszło”, to nie udawaj. Przyznaj się przed sobą, że czujesz się okropnie, że masz ochotę płakać i że fakt, że „poszłaś w odstawkę” jest dla Ciebie trudny. Pozwól sobie czuć to, co czujesz i nie obwiniaj się. Poczucie odrzucenia np. po zakończonym dłuższym związku przypomina żałobę, którą musisz przeżyć. Tym dłuższą, im ważniejszy był dla Ciebie ten związek.

Jeżeli chcesz nauczyć się, jak radzić sobie z odrzuceniem, nie deprecjonuj ani tej relacji ani swoich uczuć. Robiąc sobie wyrzuty, że przejmujesz się “takimi głupotami” albo “coś jest z Tobą nie tak, bo inni tak nie mają i Ty też nie powinnaś tak się czuć” nie pomagasz sobie, a jeszcze pogarszasz swój stan.

Po pierwsze bagatelizujesz to, co było dla Ciebie ważne i na czym Ci zależało, a po drugie tłumisz to, co czujesz. Może Ci się nawet wydawać, że skutecznie, ale to tylko iluzja, bo niewyrażone emocje nie znikają. Pozostają w ciele, znajdują sobie jakieś miejsce, a potem wychodzą w najmniej spodziewanym momencie. Dlatego nie tłamś ich, daj sobie prawo, by je poczuć. Możesz nawet powiedzieć do siebie: “to jest dla mnie trudne, teraz tak mam, ale pracuję nad tym, po to, by następnym razem być odporniejszą i poradzić sobie lepiej”. 

 

 

2. Zrezygnuj z analizowania

Osoby, które gorzej radzą sobie z odrzuceniem, mają skłonności do przeżywania i analizowania po wielokroć tych samych sytuacji. Starają się znaleźć przyczynę i zrozumieć, co sprawiło, że zostały odtrącone. Rozważają wszystkie szczegóły, analizując zarówno swój prawdziwy jak i rzekomy wpływ na sytuację i zastanawiając się „co by było, gdyby”.

Jeżeli też tak masz, że potrafisz spędzić cały wieczór, zastanawiając się, co zrobiłaś źle i zadając sobie pytanie, jak mogło do tego dojść, wysnuwając daleko idące wnioski, nierzadko prowadzące do stwierdzenia, że to Ty jesteś „winna” zaistniałej sytuacji, odpuść. Rozmyślanie nic nie zmieni, a może sprawić, że poczujesz się jeszcze gorzej, bo trudne emocje się zintensyfikują.

Jak radzić sobie z odrzuceniem, nie analizując i nie przeżywając? Zaopiekuj się sobą, daj sobie dużo życzliwości i wsparcia, zrób dla siebie coś dobrego. Poczuj, że jesteś przy sobie w tej trudnej sytuacji.

 

 

3. Nie odbieraj tego osobiście

To, że nie zostałaś przyjęta do pracy, szef nie wykorzystał Twojego pomysłu, a mężczyzna, na którym Ci zależy nie odwzajemnia Twoich uczuć i woli spotykać się z Twoją koleżanką, nie znaczy, że coś jest z Tobą nie tak. Ludzie nie robią tego, co robią, z Twojego powodu, tylko ze względu na siebie i na swój komfort. Kierują się swoimi potrzebami i dobrostanem.

Jeżeli Twoja kandydatura została odrzucona, to może dlatego, że nie spełniała czyichś oczekiwań. A nie dlatego, że Ty jesteś „nie taka”.

Podobnie jak w punkcie drugim powyżej –  nie szukaj winy w sobie, bo tu nie chodzi o Ciebie. Nie próbuj czytać w czyichś myślach i nie przypisuj ludziom złych intencji. Jeżeli masz informację, że np. nie dostalaś pracy, ze względu na brak określonych umiejętności, przyjmij ten komunikat z wdzięcznością i jeśli chcesz, popracuj nad tymi zasobami. Nie traktuj tego jak odrzucenie, raczej jako informację zwrotną.

Im szybciej zaakceptujesz fakt, że coś się skończyło albo nie zostałaś gdzieś przyjęta, tym lepiej dla Ciebie. Ja w takich sytuacjach lubię myśleć, że kiedy coś się kończy, otwiera się przestrzeń na coś nowego. Albo jeśli coś nie jest dla mnie, bo ktoś zatrzaskuje przede mną drzwi, to może dlatego, że za rogiem czeka coś innego, bardziej atrakcyjnego i wartościowego.

Daj sobie prawo do swoich uczuć i skup się na osobach, które Cię cenią, szanują i dla których jesteś ważna. Możesz też poszukać u tych osób wsparcia.

 

 

4. Pracuj nad poczuciem własnej wartości

Zawsze pamiętaj, że Twoja wartość nie zależy od tego, czy ktoś Cię kocha, czy nie. Ani od tego, czy przynależysz do jakiejś grupy, czy zostałaś odtrącona. Twoja wartość jest w Tobie od momentu, w którym przyszłaś na świat i nie zależy od czynników zewnętrznych. Nic nie może jej umniejszyć ani zabrać.

O tym, jak pracować nad poczuciem własnej wartości piszę więcej W TYM WPISIE

 

W chwilach, gdy szczególnie boleśnie doświadczasz odrzucenia zapisz sobie w swoim kalendarzu czy dzienniku kilka wspierających zdań (przykłady poniżej) i powtarzaj je przynajmniej kilkukrotnie w ciągu dnia:

„Mimo, że …….. (np.: nie dostałam tej pracy), to i tak ……… (np.: nadal jestem wartościowym człowiekiem i świetną specjalistką)

albo:

„Mimo, że ……… (np.: mój były partner już mnie nie kocha), to ja ……… (np.: nadal siebie kocham i doceniam to, jaka jestem).

To pomoże Ci przypomnieć sobie, że mimo różnych trudnych wydarzeń w Twoim życiu, które mogą budzić w Tobie poczucie odrzucenia, nadal jesteś WARTOŚCIOWĄ OSOBĄ. I nie istnieje takie zdarzenie ani takie odrzucenie, które mogłoby tę wartość w Tobie umniejszyć.

Jeżeli w takich sytuacjach czujesz się bezwartościowa albo gorsza, to tylko dlatego że sama w to wierzysz i sama sobie to w myślach powtarzasz.

Bądź uważna na to swój dialog wewnętrzny i zastępuj automatyczne, umniejszające Twoją wartość myśli takimi, które będą Cię wzmacniać i dadzą Ci siłę do przetrwania trudnych chwil.

Więcej o docenianiu siebie przeczytasz w mojej książce “Jesteś wartościowa! 10-tygodniowy trening doceniania siebie”. Do kupienia na stronie wydawnictwa Onepress

 

 

5. Nie wycofuj się z życia

I ostatnia,  ale bardzo ważna rzecz: nie wycofuj się z życia. Choć może się zdarzyć, że zastanawiając się, jak radzić sobie z odrzuceniem możesz wpaść na taki pomysł. Ta strategia może się wydać kusząca, bo odcina wszelkie ryzyko bycia ponownie zranioną. Na przykład:

  • Nie wyślę swojego CV, żeby się nie narazić na to, że nikt się ze mną nie skontaktuje,
  • Nie pójdę na tę randkę, żeby nie cierpieć, jeżeli on już więcej nie zadzwoni.
  • Ne powiem mu, że chcę żebyśmy razem zamieszkali, bo boję się, że odmówi.

Tak, to bezpieczniejsze i pozwala uniknąć bólu. Ale ma również skutki uboczne: pozostawanie w rzeczywistości, która nie jest Twoją wymarzoną rzeczywistością. Zamykanie się na szanse i możliwości, które podsuwa Ci życie. A w dłuższej perspektywie osamotnienie i poczucie, że zmarnowałaś swój potencjał i swój czas.

Nawet te trudne doświadczenia są Ci potrzebne do rozwoju. Dzięki nim wzrastasz, rozwijasz się, stajesz się silniejsza, zwiększa się Twoja odporność psychiczna.

Dlatego zrób takie założenie, że odrzucenie jest elementem  życia i przyzwyczaj się do myśli, że jeżeli pozwolisz sobie żyć odważnie, prawdopodobnie od czasu do czasu go doświadczysz.

W trudnych chwilach pamiętaj o zaproponowanych wyżej wskazówkach i stosuj te, które najbardziej do Ciebie przemawiają. Dbaj o siebie, dawaj sobie samej dużo łagodności i wsparcia, i otaczaj się życzliwymi ludźmi.

 

A przede wszystkim pamiętaj, że jesteś wartościowa! Bez względu na to, co dzieje się w Twoim życiu.

 

Czytaj także:

Chcesz przestać udowadniać własną wartość? Przeczytaj koniecznie.

Najlepszy czas, by zadbać o siebie? Kliknij i sprawdź.

Zmień myślenie o sobie, a zmieni się Twoje życie.

Podziel się: