“Potrafisz być dla siebie dobra?” Gdy czasami zadaję to pytanie moim klientkom, widzę na twarzy konsternację, lekki niepokój lub zdziwienie. I przeważnie słyszę niepewne: „Nooo, chyba tak…”.

Zaczynamy drążyć temat: co to właściwie znaczy, być dla kogoś dobrą? Okazuje się, że to oczywiste. Przecież chodzi o życzliwość, wyrozumiałość i akceptację. O to, żeby wysłuchać, pocieszyć, wesprzeć, okazać troskę i zainteresowanie.

Gdy później pytam klientkę, ile z tego co wymieniła, potrafi dać sobie  – ciężko wzdycha i przyznaje, że niewiele. Nie potrafi okazać dobroci sama sobie. Zamiast tego zachowuje się jak wymagająca, surowa nauczycielka, która bezwzględnie punktuje wszelkie porażki. Nie lubi okazywania słabości, dyscyplinuje, strofuje i wciąż pogania do pracy.

Więcej o relacji z samą sobą przeczytasz w mojej książce “Jesteś wartościowa! 10-tygodniowy trening doceniania siebie”. Książka dostępna na stronie wydawnictwa Onepress KLIKNIJ TUTAJ oraz w Empiku i innych dobrych księgarniach.

Większość kobiet ma problem z byciem dla siebie dobrą, nawet jeżeli wydaje im się, że jest inaczej. Nie potrafią tego, bo nigdy nie zbudowały serdecznej, ciepłej i pełnej miłości relacji z samą sobą.

Są dla siebie bezwzględne i okrutne, wciąż podnoszą sobie same poprzeczkę i traktują bez szacunku.

Kiedy coś się nie uda – same siebie krytykują, surowo oceniają, wyśmiewają.

Gdy coś się uda – traktują to jako coś oczywistego, nie wpadną na to, aby powiedzieć sobie kilka ciepłych słów.

Jeżeli nie mają na coś ochoty – wymyślają sobie od leni i popędzają do działania.

Gdy są zmęczone – nie dają sobie prawa do odpoczynku, zamiast tego jeszcze „podkręcają śrubę”.

Nie dają sobie prawa do wyrażania emocji.

Mają kłopot z zaakceptowaniem swojego wyglądu.

Nie potrafią zauważać i spełniać własnych potrzeb.

Bezlitośnie eksploatują swoje ciało.

Mogłabym tak wymieniać jeszcze długo…  Ale zamiast tego, napiszę od czego zacząć, aby to zmienić.

Chcesz zrezygnować z samokrytyki, docenić siebie i działać w zgodzie ze sobą? Sprawdź mój kurs online “Jesteś wartościowa! Zaakceptuj siebie i działaj”. Po więcej szczegółów KLIKNIJ TUTAJ .

Aby zbudować dobrą, pełną ciepła i akceptacji relację z samą sobą, zacznij od małych kroczków – od codziennego okazywania sobie życzliwości w drobnych codziennych sprawach.

  • Zwracaj się do sobie zawsze z miłością i szacunkiem. Wymyśl sobie jakieś czułe imię – może to być zdrobnienie Twojego imienia, albo inne słowo, np. „Kochana” – którym będziesz się do siebie zwracać.
  • Kiedy coś pójdzie nie tak, jak chciałaś – bądź dla siebie wyrozumiała. Pozwól sobie na bycie niedoskonałą, nie podnoś wciąż poprzeczki. Po prostu zaakceptuj to, że jeszcze masz się czego uczyć. Perfekcjonizm to życie pod stałą presją i w ogromnym napięciu.
  • Kiedy jesteś zmęczona, daj sobie przestrzeń, żeby się zrelaksować i zregenerować siły. Okaż sobie życzliwość. Nie poganiaj sama siebie i nie bierz na swoje barki zbyt wiele. Poproś o pomoc.
  • Kiedy chce ci się płakać lub krzyczeć, pozwól sobie na te emocje. Zrób dla siebie przestrzeń. Nie stawiaj się do pionu, upominając samą siebie, że nie powinnaś być „taką histeryczką”.
  • Gdy coś ci się uda i jesteś z siebie dumna, pogłaszcz sama siebie po głowie i powiedz do siebie w lustrze kilka ciepłych słów. Zwłaszcza w sytuacji, gdy bałaś się podjąć jakieś wyzwanie, a jednak podjęłaś – doceń siebie!
  • Gdy czujesz strach lub żal, nie wyśmiewaj sama siebie i nie mów, że nie powinnaś się tak czuć. Zaakceptuj swoje trudne emocje i daj sobie przestrzeń, aby je przeżyć.
  • Gdy widzisz rano w lustrze, że masz podkrążone oczy i niekorzystnie wyglądasz, zamiast się krytykować, okaż sobie współczucie. Może źle spałaś, przeżywasz coś trudnego albo jesteś czymś zestresowana? Pomyśl, co możesz dla siebie zrobić, aby sobie pomóc.
  • Dbaj czule o swoje ciało. Gdy po wyjściu spod prysznica, wcierasz balsam w wilgotną skórę, rób to świadomie i z czułością. Odżywiaj się w sposób zdrowy i dostarczający wartościowych składników odżywczych.

Te codzienne „cegiełki” ciepła i życzliwości będą budowały Twoją serdeczną relację z samą sobą.

Więcej o tym, jak traktować dobrze samą siebie piszę w TYM ARTYKULE.

Na początku może to być trudne, bo stare nawyki pewnie okażą się silniejsze i pierwsza reakcja może pójść automatycznie „starym torem”. Ważne jest, abyś to wychwyciła i poprawiła.

Z czasem zauważysz, że dawnej nieżyczliwości będzie coraz mniej, a serdeczność, ciepło i wyrozumiałość będą pojawiać się w sposób coraz bardziej naturalny.

Podziel się: