Czy potrafisz być dla siebie dobra?

Czy potrafisz być dla siebie dobra?

Gdy czasami zadaję to pytanie moim klientkom, widzę na twarzy konsternację, lekki niepokój lub zdziwienie. I przeważnie słyszę niepewne: „Nooo, chyba tak…”.

Kiedy zaczynamy drążyć temat, co to właściwie znaczy, być dla kogoś dobrą, okazuje się że to oczywiste. Przecież chodzi o życzliwość, wyrozumiałość i akceptację. O to, żeby wysłuchać, pocieszyć, wesprzeć, okazać troskę i zainteresowanie.

Gdy później pytam klientkę, ile z tego co wymieniła, potrafi dać sama sobie  – ciężko wzdycha i przyznaje, że niewiele. Nie potrafi okazać dobroci sama sobie. Zamiast tego zachowuje się jak wymagająca i surowa nauczycielka, która bezwzględnie punktuje wszelkie porażki, nie lubi okazywania słabości i wciąż pogania do pracy.

Większość kobiet ma problem z byciem dla siebie dobrą. Nie potrafią tego, bo nigdy nie zbudowały serdecznej, ciepłej i pełnej miłości relacji z samą sobą.

Są dla siebie bezwzględne i niewyrozumiałe, wciąż podnoszą sobie same poprzeczkę i traktują bez szacunku.

Gdy coś się nie uda – same siebie krytykują, surowo oceniają, wyśmiewają.

Gdy coś się uda – traktują to jako coś oczywistego, nie wpadną na to, aby powiedzieć sobie kilka ciepłych słów.

Gdy nie mają na coś ochoty – wymyślają sobie od leni i popędzają do działania.

Gdy są zmęczone – nie dają sobie prawa do odpoczynku, zamiast tego jeszcze „podkręcają śrubę”.

Nie dają sobie prawa do wyrażania emocji.

Nie akceptują swojego wyglądu.

Nie zauważają własnych potrzeb.

Bezlitośnie eksploatują swoje ciało.

Mogłabym tak wymieniać jeszcze długo…  Ale zamiast tego, napiszę od czego zacząć, aby to zmienić.

Aby zbudować dobrą, pełną ciepła i akceptacji relację z samą sobą, zacznij od małych kroczków – od codziennego okazywania sobie życzliwości w drobnych codziennych sprawach.

  • Zwracaj się do sobie zawsze z miłością i szacunkiem. Wymyśl sobie jakieś czułe imię – może to być zdrobnienie Twojego imienia, albo inne słowo, np. „Kochana” – którym będziesz się do siebie zwracać.
  • Kiedy coś pójdzie nie tak, jak chciałaś – bądź dla siebie wyrozumiała. Pozwól sobie na bycie niedoskonałą, nie podnoś wciąż poprzeczki. Po prostu zaakceptuj to, że jeszcze masz się czego uczyć. Perfekcjonizm to życie pod stałą presją i w ogromnym napięciu.
  • Kiedy jesteś zmęczona, daj sobie przestrzeń, żeby się zrelaksować i zregenerować siły. Okaż sobie życzliwość. Nie poganiaj sama siebie i nie bierz na swoje barki zbyt wiele. Poproś o pomoc.
  • Kiedy chce ci się płakać lub krzyczeć, pozwól sobie na te emocje. Zrób dla siebie przestrzeń. Nie stawiaj się do pionu, upominając samą siebie, że nie powinnaś być „taką histeryczką”.
  • Gdy coś ci się uda i jesteś z siebie dumna, pogłaszcz sama siebie po głowie i powiedz do siebie w lustrze kilka ciepłych słów. Zwłaszcza w sytuacji, gdy bałaś się podjąć jakieś wyzwanie, a jednak podjęłaś – doceń siebie!
  • Gdy czujesz strach lub żal, nie wyśmiewaj sama siebie i nie mów, że nie powinnaś się tak czuć. Zaakceptuj swoje trudne emocje i daj sobie przestrzeń, aby je przeżyć.
  • Gdy widzisz rano w lustrze, że niekorzystnie wyglądasz, zamiast się krytykować, okaż sobie współczucie. Może źle spałaś, przeżywasz coś trudnego, albo jesteś zestresowana? Pomyśl, co możesz dla siebie zrobić, aby sobie pomóc.
  • Dbaj czule o swoje ciało. Gdy po wyjściu spod prysznica, wcierasz balsam w wilgotną skórę, rób to świadomie i z czułością. Odżywiaj się w sposób zdrowy i dostarczający wartościowych składników odżywczych.

Te codzienne „cegiełki” ciepła i życzliwości będą budowały Twoją serdeczną relację z samą sobą.

Na początku może to być trudne, bo stare nawyki pewnie okażą się silniejsze i pierwsza reakcja może pójść automatycznie „starym torem”. Ważne jest, abyś to wychwyciła i poprawiła.

Z czasem zauważysz, że dawnej nieżyczliwości będzie coraz mniej, a serdeczność, ciepło i wyrozumiałość będą pojawiać się w sposób coraz bardziej naturalny.

Podziel się:

Zostaw Komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć HTML tagów i atrybutów: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>
*
*